آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

 

   در هنرهای تزئینی اسلام ، رعایت اصل « پرهیز از بیهودگی » وجود دارد یعنی اینکه در هنر اسلامی نه تنها از مسائل منفی خودداری می شود بلکه از امور بیهوده و عبث نیز پرهیز می شود . بعبارت دیگر ، در هنر اسلامی آنچه که ضروری و بایسته است به شکلی زیبا و دلپسندارائه می گردد . یعنی در هنر اسلامی هم به جنبه کاربردی و هم به جنبه تزئینی یک پدیده و اثر هنری توجه می شود . جنبه کاربردی، بدین لحاظ که آثار هنری ، عبث و بیهوده نباشند و جنبه تزیینی هم بدین جهت که به حس جمال طلبی و زیبایی خواهی انسان ، پاسخ مثبت داده شود .


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 15:53 :: توسط : میهمان طوس

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا عليه السلام

مقدمه :

امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاك رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مكرم اسلام مي‌باشند.

ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي كه سختي‌ها و رنج بسياري رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ايشان رادرسن 55 سالگی به شهادت رساند.دراين نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماييم.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:, :: 15:7 :: توسط : میهمان طوس

http://mer8.loxblog.com/page.php?p=4

 حتمابه لینکی که در بالا نوشته شده بروید هر کس که دید احساسش نسبت به این تصاویر را بنویسد

راستی این لینک به موضوع اصلی وبلاگ ما مربوط نمی باشد 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:استیوجابز, :: 14:57 :: توسط : خادم

  شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع) از بجستانی نقل کرده است که امام رضا(ع) با پیامبر(ص) خداحافظی کردند، اما هر بار به سمت مزار مبارک بر میگشتند و صدایشان با گریه بلند میشد. به خدمت امام نزدیک شدم و خدمت ایشان تبریک گفتم. امام فرمودند: من را رها کن! من از جوار جدم محمد صلی الله علیه و آله و سلم بیرون میشوم و در «غربت» میمیرم.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 مهر 1390برچسب:, :: 18:28 :: توسط : میهمان طوس

۱۲ قرن هنرومعماری ایران درحرم رضوی

در بارگاه امام رضا(ع) هیچ یك از شبستان های وسیع و هیچ گوشه ای از صحن های مزینی كه در اطراف ضریح قرار دارد، خالی از هیجان نیست. با این همه در آنجا هر كسی احساس آرامش و انزوا می كند و تنها جسم افراد است كه در یك جا گرد آمده است. یك زمزمه آسمانی خلأ میان گنبد رنگارنگ و دیوارهای پوشیده از كاشی های سبك صفوی و پوشش مرمرین زمین را كه با قالی های گرانبها فرش شده است، آكنده می سازد و انسان احساس می كند كه در این مقدس ترین زیارتگاه ایران معجزاتی در شرف وقوع است و راه هایی در پیش پای انسان به سوی بهشت قرار گرفته است.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:, :: 19:18 :: توسط : میهمان طوس

مسئول آثار هنری کشور غنا گفت: حرم رضوی در آثار معماری اسلامی در جهان بی‌نظیر است.

عبدالرحمن صالح در بازدید از حرم رضوی اظهار داشت: من برای دومین‌بار است که به شهر مشهد سفر می‌کنم و با توجه به سفرهایی که به سایر شهرهای مذهبی جهان اسلام داشتم معماری حرم مطهر رضوی را در جهان اسلام بی‌نظیر می‌دانم. مسئول آثار هنری کشور غنا افزود: مردم غنا به اهل بیت ارادت دارند و بسیاری از آن‌ها خواستار سفر به مشهد و زیارت بارگاه منور رضوی هستند.
وی اظهار داشت:  من به عنوان مسئول آثار هنری کشور غنا بسیار علاقه‌مندم تا از تجربیات آستان قدس رضوی در زمینه هنرهای بکار گرفته شده در حرم مطهر حضرت رضا(ع) در ساخت مساجد کشور غنا استفاده نمایم.
عبد الرحمن صالح اظهار داشت: به عنوان یک شیعه از کشور غنا در زیارت حضرت رضا(ع) از آن امام معصوم سربلندی جهان اسلام و پیروزی کشورهای عربی را در مقابل دیکتاتورها خواستارم.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:, :: 16:4 :: توسط : میهمان طوس

 

نکته31
 
ضریح مطهر جدید حدود 12 تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقرهای و طلایی آن و اتصال روکشهای بدون پیچ یکی از ویژگیهای این ضریح است. طول ضریح 78/4 و عرض آن 37/3 و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه 96/3 متر میباشد.
نکته32
 
حرم مطهر مجموعهای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا علیه السلام قرار دارد. همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا و دل انگیز است.


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 7 مهر 1390برچسب:, :: 19:5 :: توسط : میهمان طوس
درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 58590
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1